ארכיון
כפר ויתקין

הגשר הראשון שנבנה על נחל אלכסנדר

בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת, נעשו הכנות לעליה ל"בית הגדול".
בין השאר הוחלט להקים גשר שישמש למעבר בתקופת החורף, כשזרימת הנחל ניתקה את הדרך ליד חוף הים.
בניית הגשר החלה בסוף שנת 1929.  זהו הגשר הראשון שהוקם על נחל אלכסנדר, הקימה אותו קבוצת הראשונים שהגיעו אל הבית הגדול.
וכך כותב חיים בן צבי בשנת 1940 בחוברת העשור לכפר:
"גשמי זעף ירדו ושיבשו את "דרך הקיץ" (ליד אלישיב) ו-"דרך החורף" (מצד הים).  גדות נחל אלכסנדר מלאים ומימיו משתפכים הימה. אין מעבר אל הבית שעל הגבעה. אז הוחלט לגשור גשר עץ על הנחל. הובאו החומרים הדרושים, ובוקר בוקר יצאנו לעבודה ראשונה זו. בקצב מהיר ובקדחתנות התנהלה, כל יום קרב אותנו ליום העליה".
כותב על כך דב גרשוני  (מתוך דף לחבר  10 בינואר 1992):
"….בדבר אחד השתווינו כולנו. לא ידענו שבכלל אין צורך בגשר היות שבשפך הנחל לים במרחק  10-15 מ' לתוך הים החול רדוד וניתן לעבור את הנחל כמעט במשך כל החורף.
קיבלנו הוראה להתקשר עם שמאי קולודני הנגר מחדרה לבנות גשר על הנחל סמוך לים.
שמאי בחר את המקום. יצקנו יסודות בטון משני הצדדים ברוחב 3 מ' משקל כל יסוד כזה כ-8 טון. בנינו מספר רגלי אקליפטוסים לרוחב הנחל. מתחנו עליהם 3 שורות פסי ברזל מחוזקים בברגים גדולים. על כל אלה פרסנו לוחות עץ לרוחב, שכבת חול בעובי של 20 ס"מ מתוך שיקול שהסוסים ירצו לעלות  ולעבור את הגשר.
כל יום היינו באים מהבית ומחדרה ועובדים בגשר עד שגמרנו אותו והחלטנו למחרת הגמר לעבור כולנו לבית.
חזרנו לחדרה. בלילה החל גשם שנמשך כמה ימים.
כאשר התבהר העמסנו כל חפצינו על 2 העגלות….ויצאנו לדרך לעבור על הגשר בדרכינו לביתנו בוואדי חוארת.
הגענו לנחל והנה …. שוד ושבר! מכל הגשר המפואר נותר רק יסוד אחד ולכל העמל לא נותר זכר. אנו עומדים, תוהים ולא יודעים מה לעשות.
במרחק 200 מ' מאתנו ערבי עם רשת ביד חוצה את השפך בלי כל בעיות.
בעייתנו נפתרה וכך, הגענו לבית ללא גשר.